Par Latvenergo koncernu
Korporatīvā pārvaldība
Darbības segmenti
Ilgtspējas indikatori
Ilgtspējas pārskata pielikumi
Gada pārskats
– Galvenie rādītāji
– Vadības ziņojums
– Finanšu pārskati
Peļņas vai zaudējumu aprēķins
Visaptverošo ienākumu pārskats
Pārskats par finanšu stāvokli
Pārskats par izmaiņām pašu kapitālā
Pārskats par naudas plūsmām
Finanšu pārskatu pielikums
– Neatkarīgu revidentu
ziņojums
Atsevišķas monetārās summas, procenti un citas summas tiek noapaļotas. Tāpēc tabulās atspoguļotās
summas reizēm aritmētiski var nesakrist ar iepriekš norādītajām summām, bet summu, kas tekstā un
tabulās izteiktas procentos, kopsumma var nebūt 100 procenti.
Finanšu pārskatu sagatavošana, izmantojot SFPS, prasa izmantot aplēses un pieņēmumus, kas ietekmē
finanšu pārskatā uzrādīto aktīvu un saistību vērtības un iespējamo aktīvu un saistību atspoguļošanu, kā
arī pārskata gada ieņēmumus un izdevumus. Lai arī šādas aplēses tiek pamatotas ar koncerna vadībai
pieejamo ticamāko informāciju par attiecīgajiem notikumiem un darbībām, faktiskie rezultāti var atšķirties
no šīm aplēsēm. Šī pielikuma sadaļā Konsolidācija un 4. pielikumā ir aprakstītas tās jomas, kas pakļautas
augstākai sprieduma vai sarežģītības pakāpei, vai jomas, attiecībā uz kurām piemērotie pieņēmumi un
aplēses ir būtiskas finanšu pārskatu sagatavošanā.
Jaunu un / vai pārskatītu SFPS un Starptautisko finanšu pārskatu interpretācijas komitejas
(SFPIK) interpretāciju piemērošana
a) Standarti, kas ir izdoti un ir stājušies spēkā, un ir svarīgi ir svarīgi koncerna un
mātessabiedrības darbībai
y Procentu likmju etalona reforma. 2. posms: 9. SFPS, 39. SGS, 7. SFPS, 4. SFPS un 16. SFPS
(grozījumi)
2020. gada augustā SGSP publicēja Procentu likmju etalona reformas 2. posma ietvaros veiktos 9.SFPS,
39.SGS, 7. SFPS, 4. SFPS un 16. SFPS grozījumus, tādējādi pabeidzot darbu saistībā ar starpbanku
kredītu procentu likmju (IBOR) (Interbank Offered Rates) reformu. Grozījumi paredz pagaidu atvieglojumus,
kas attiecas uz finanšu pārskatu ietekmi, ja starpbanku piedāvātā procentu likme (IBOR) tiek aizvietota ar
alternatīvu procentu likmi, kas būtu gandrīz bez riska (RFR). Grozījumi piedāvā praktisku paņēmienu, kas
izmantojams, uzskaitot izmaiņas finanšu aktīvu un saistību līgumisko naudas plūsmu aprēķina bāzē, un
kas paredz efektīvās procentu likmes korekcijas atbilstoši tirgus procentu likmes izmaiņām. Tāpat grozījumi
ievieš atvieglojumus no riska ierobežošanas attiecību pārtraukšanas, tostarp pagaidu atbrīvojumu no
nepieciešamības izpildīt atsevišķi identificējamu prasību, ja RFR instruments ir noteikts kā kādas riska
daļas ierobežošanas instruments. Grozījumi veikti arī 7. SFPS “Finanšu instrumenti”, kas paredz tādas
informācijas sniegšanu, kas dod iespēju finanšu pārskatu lietotājiem izprast procentu likmju etalona
reformas ietekmi uz uzņēmuma finanšu instrumentiem un riska pārvaldības stratēģiju. Grozījumi ir spēkā
attiecībā uz pārskata periodiem, kas sākas 2021. gada 1. janvārī vai vēlāk, un ir pieļaujama to agrāka
piemērošana. Latvenergo konsolidētos un AS “Latvenergo” finanšu pārskatus šie grozījumi nav ietekmējuši.
y 16. SFPS “Noma”: Ar COVID-19 pandēmiju saistītie nomas maksas atvieglojumi (grozījumi)
Grozījumi piemērojami retrospektīvi un ir spēkā attiecībā uz pārskata periodiem, kas sākas 2020.gada
1.jūnijā vai vēlāk. To agrāka piemērošana ir atļauta, tajā skaitā finanšu pārskatos, kas 2020.gada 28.maijā
vēl nebija apstiprināti izdošanai. SGSP grozījusi šo standartu, lai atbrīvotu nomniekus no 16.SFPS prasību
piemērošanas attiecībā uz to nomas maksas atvieglojumu uzskaiti, kas piešķirti tieši saistībā ar COVID-19
pandēmiju. Grozījumi piedāvā nomniekiem praktisku paņēmienu, kā uzskaitīt jebkādas nomas maksājumu
izmaiņas, kas izriet no nomas maksas atvieglojumiem saistībā ar COVID-19 pandēmiju. Šādas izmaiņas
uzskaitāmas tādā pašā viedā, kādā uzņēmums saskaņā ar 16.SFPS būtu uzskaitījis izmaiņas, ja tās
nebūtu nomas līguma grozījumi, tikai tādā gadījumā, ja ir izpildīti visi turpmāk minētie nosacījumi:
y nomas maksājumu izmaiņu rezultātā mainītā nomas maksa būtībā ir tāda pati vai mazāka par tieši
pirms attiecīgo izmaiņu veikšanas spēkā esošo nomas maksu;
y jebkāda nomas maksājumu samazināšana attiecas tikai uz tiem maksājumiem, kuru sākotnējais
maksāšanas termiņš bijis 2021. gada 31. jūnijs vai agrāk;
y citi nomas līguma nosacījumi nav būtiski mainīti.
Koncerns un mātessabiedrība kā nomnieks nav izmantojusi šādus atbrīvojumus, un Latvenergo
konsolidētos un AS “Latvenergo” finanšu pārskatus šie grozījumi nav ietekmējuši.
b) Standarti un to grozījumi, kas ir izdoti un vēl nav stājušies spēkā, bet ir svarīgi koncerna
un mātessabiedrības darbībai
y 17. SFPS “Apdrošināšanas līgumi”
Standarts ir spēkā attiecībā uz pārskata periodiem, kas sākas 2021. gada 1. janvārī vai vēlāk, un tā
agrāka piemērošana ir atļauta, ja tiek piemērots gan 15. SFPS “Ieņēmumi no līgumiem ar klientiem”, gan
9SFPS “Finanšu instrumenti”. 2020. gada martā SGSP nolēma atlikt šī standarta spēkā stāšanos līdz
2023. gadam. 17. SFPS “Apdrošināšanas līgumi” nosaka noslēgto apdrošināšanas līgumu atzīšanas,
novērtēšanas, uzrādīšanas un attiecīgās informācijas atklāšanas principus. Standarts arī nosaka, ka
noslēgtajiem pārapdrošināšanas līgumiem un investīciju līgumiem ar pastāvīgas dalības iezīmēm jāpiemēro
līdzīgi principi. Standarta mērķis ir nodrošināt, ka sabiedrības sniedz atbilstošu informāciju, patiesi
atspoguļojot šos līgumus. Šāda informācija ļauj finanšu pārskatu lietotājiem izvērtēt 17. SFPS aplūkoto
līgumu ietekmi uz sabiedrības finanšu stāvokli, darbības finanšu rezultātiem un naudas plūsmām. Koncerns
un mātessabiedrība izvērtēs šo grozījumu ietekmi uz finanšu pārskatiem, lai noteiktu vai tiem varētu būt
būtiska ietekme uz koncerna un mātessabiedrības finanšu pārskatiem un informācijas atklāšanu.
y 17. SFPS “Apdrošināšanas līgumi” (grozījumi)
17. SFPS grozījumi piemērojami retrospektīvi un ir spēkā attiecībā uz pārskata periodiem, kas sākas
2023.gada 1. janvārī vai vēlāk. To agrāka piemērošana ir atļauta. Grozījumu mērķis ir palīdzēt uzņēmumiem
ieviest šo standartu. Grozījumi paredz samazināt izmaksas, vienkāršojot dažas šī standarta prasības, kā
arī atvieglot finanšu rezultātu skaidrojumu sniegšanu un pāreju uz jaunā standarta piemērošanu, atliekot
tā spēkā stāšanos līdz 2023. gadam un paredzot citus atvieglojumus, lai mazinātu nepieciešamā darba
apjomu, kas veicams, piemērojot 17. SFPS pirmo reizi. Koncerns un mātessabiedrība izvērtēs šo
grozījumu ietekmi uz finanšu pārskatiem, lai noteiktu, vai tiem varētu būt būtiska ietekme uz koncerna
un mātessabiedrības finanšu pārskatiem un informācijas atklāšanu.
y 17. SFPS “Apdrošināšanas līgumi”: 17. SFPS un 9. SFPS sākotnējā piemērošana –
Salīdzinošā informācija (grozījumi)
Grozījumi ir spēkā attiecībā uz pārskata periodiem, kas sākas 2023. gada 1. janvārī vai vēlāk. To agrāka
piemērošana ir atļauta attiecībā uz 17. SFPS. Uzņēmumiem, kas pirmo reizi 17. SFPS un 9. SFPS
piemēro vienlaicīgi, grozījumi piedāvā pārejas iespēju, proti, finanšu aktīvu salīdzinošās informācijas
“klasifikācijas pārklāšanās” iespēju. Uzņēmumam, kas piemēro finanšu aktīvu klasifikācijas pārklāšanās
iespēju, salīdzinošā informācija jāsniedz tā, it kā attiecīgajam finanšu aktīvam būtu piemērotas 9.SFPS
klasifikācijas un novērtēšanas prasības. Turklāt, ja uzņēmums kādam finanšu aktīvam piemēro
klasifikācijas pārklāšanās iespēju, tam nav jāpiemēro 9. SFPS noteiktās prasības attiecībā uz vērtības
samazināšanos. Grozījumu mērķis ir palīdzēt uzņēmumiem izvairīties no pagaidu grāmatvedības
uzskaites neatbilstībām starp finanšu aktīviem un apdrošināšanas līgumu saistībām un tādējādi uzlabot
salīdzinošās informācijas lietderīgumu finanšu pārskatu lietotājiem. Koncerns un mātessabiedrība
izvērtēs šo grozījumu ietekmi uz finanšu pārskatiem, lai noteiktu vai tiem varētu būt būtiska ietekme uz
koncerna un mātessabiedrības finanšu pārskatiem un informācijas atklāšanu.
17