HES-1 tuvplānā
HES-2 tuvplānā
-
1 Turbīna (darba rats)
Hidroagregāta sastāvdaļa, kas izvietota HES dambja būves konstrukcijā. Ūdenim griežot darba rata lāpstas, veidojas mehāniskā enerģija.
-
2 Ģenerators
Hidroagregāta sastāvdaļa, ko vārpsta savieno ar turbīnu. Tā mehāniskā enerģija tiek pārvērsta elektroenerģijā.
-
3 Mašīnzāles tilta celtnis
Paredzēts hidroagregātu mezglu pārvietošanai hidroagregātu montāžas un demontāžas laikā.
-
4 Mašīnzāles ēka
Ēka, kurā ir izvietoti hidroagregāti un to palīgiekārtas.
-
5 Augšbjefa aizvaru celšanas mehānisms
Paredzēts aizvaru nolaišanai un pacelšanai, lai noslēgtu ūdens ieteces traktu.
-
6 Aizsargrežģis turbīnas ieplūdē
Paredzēts aizsardzībai pret dažāda lielgabarīta peldošu svešķermeņu iekļūšanu ūdens ieteces traktā.
-
7 Lejasbjefa pastatņu celtnis
Paredzēts lejasbjefa aizvaru nolaišanai un pacelšanai, nosusinot vai appludinot sūccauruli.
-
8 Lejasbjefa aizvars
Paredzēts sūccaurules nosusināšanai vai appludināšanai.
-
9 Drenāžas šahta
Paradzēta HES ēkas pamatnes konstrukciju apsekošanai.
-
1 Turbīna (darba rats)
Hidroagregāta sastāvdaļa, kas izvietota HES dambja būves konstrukcijā. Ūdenim griežot darba rata lāpstas, veidojas mehāniskā enerģija.
-
2 Ģenerators
Hidroagregāta sastāvdaļa, ko vārpsta savieno ar turbīnu. Tā mehāniskā enerģija tiek pārvērsta elektroenerģijā.
-
3 Transformators
Paredzēts sprieguma paaugstināšanai, lai hidroagregātu saražoto elektroenerģiju varētu nodot pārvades elektrotīklā.
-
4 Mašīnzāles tilta celtnis
Paredzēts hidroagregātu mezglu pārvietošanai hidroagregātu montāžas un demontāžas laikā.
-
5 Mašīnzāles ēka
Ēka, kurā ir izvietoti hidroagregāti un to palīgiekārtas.
-
6 Augšbjefa pastatņu celtnis
Paredzēts aizvaru nolaišanai un pacelšanai, lai noslēgtu ūdens ieteces traktu, kā arī aizturrežģu tīrīšanai no sanešiem.
-
7 Aizsargrežģis turbīnas ieplūdē
Paredzēts aizsardzībai pret dažāda lielgabarīta peldošu svešķermeņu iekļūšanu ūdens ieteces traktā.
-
8 Lejasbjefa pastatņu celtnis
Paredzēts lejasbjefa aizvaru nolaišanai un pacelšanai, nosusinot vai appludinot sūccauruli.
-
9 Remonta aizvari
Paredzēti, lai noslēgtu ūdens ieteces traktu un nosusinātu sūccauruli, hidroagregāta turbīnas apkopes vai remonta laikā.
Virtuālā 360° tūre
Fakti par Ķeguma HES
- Atrašanās vieta
- Tehniskie dati
- Saražotā elektroenerģija
- Latvijas energosistēmas aizsākums
- Latvenergo koncerna dzimšanas diena
- Viena no sava laika modernākajām HES Eiropā
- UNESCO industriālais mantojums
- Ķeguma HES celtniecībā iesaistītie
- Vērtīga Latvijas vēstures relikvija
- Pirmais nekustamā īpašuma „burbulis”
- Arheoloģiski atradumi
- Ķegums, 70 km no Daugavas grīvas
-
- Ķeguma HES faktiski sastāv no divos dažādos laika posmos celtām stacijām. Viena no tām atrodas Daugavas labajā krastā (celta 1936.–1940. g.), savukārt otra – kreisajā krastā (celta 1976.–1979.g.).
- Abās hidroelektrostacijās kopā ir 7 hidroagregāti, attiecīgi 4 un 3.
- Maksimālais HES kritums 14 metru
- Ķeguma HES kopējā jauda ir 264 MW - Ķeguma HES saražo aptuveni 10% no visas saražotās elektroenerģijas Latvijā.
- Ķeguma HES ir pirmā Daugavas hidroelektrostacija, būvēta vēl pirmajā Latvijas neatkarības periodā. 1939. gads, kad tā sāk ražot elektroenerģiju, ir uzskatāms par vienotas Latvijas energosistēmas sākumu.
- 1939. gada 22. decembris, kad Latvijas Valsts prezidents Kārlis Ulmanis parakstīja likumu par valsts elektrības uzņēmuma Ķegums nodibināšanu, uzskatāms par Latvenergo koncerna dzimšanas brīdi.
- Pēc uzcelšanas Ķeguma hidroelektrostacija bija modernākā Baltijas reģionā un viena no modernākajām hidroceltnēm trīsdesmito gadu Eiropā. Interesanti, ka hidroelektrostacijas celšanas laikā par to ļoti daudz rakstīja vācu presē inženieri, jo šeit tika izmantotas tiem laikiem ļoti modernas tehnoloģijas.
- UNESCO programmas „Pasaules atmiņa” Latvijas nacionālajā reģistrā ir iekļautas četras vēsturiskas vērtības, viena no tām – „Eduarda Krauca fotonegatīvu uz stikla pamatnes kolekcija – Ķeguma spēkstacijas celtniecības gaita 1936.–1940.” Kolekcija ataino Ziemeļeiropā un Baltijas reģionā unikālas inženiertehniskās būves – Ķeguma spēkstacijas celtniecības gaitu laika posmā no 1936. gada 8. septembra līdz 1940. gada 20. jūlijam. Unikālos negatīvus glabā Latvenergo koncerna Enerģētikas muzejs.
- Ķeguma HES būvē 1937. – 1940. gadā bija nodarbināti 1400 – 1800 dažādu profesiju strādnieki. Darba dienas ilgums bija astoņas stundas. Strādnieki saņēma no 3,80 līdz 5 latiem par dienu atkarībā no kvalifikācijas. Trīs ēdienu pusdienas maksāja 50 santīmu.
- Latvijas Nacionālais vēstures muzejs grāmatā „100 Latvijas vēstures relikvijas” apkopotas senākās, dārgākās un vērtīgākās Latvijas vēstures relikvijas. Starp TOP 100 relikvijām atrodas arī apsudrabots misiņa āmurs, kas izmantots Ķeguma spēkstacijas pamatakmens iemūrēšanai 1937. gadā.
- HES celtniecības laikā Ķegumā tika novērots viens no pirmajiem nekustamā īpašuma „burbuļiem” Latvijā – būvdarbu sākumā Ķegumā istabas īre maksāja ap 20 latu, vēlāk – līdz pat 50 latiem mēnesī.
- Ceļot Ķeguma HES, pie Tuntuļu mājām atrasts naudas pods, kurā atradies aptuveni kilograms sudraba naudas. Nauda – 879 gabali – ietīta bērza tāsīs un datējama ar zviedru karaļa Gustava Ādolfa valdīšanas laiku (17.gs. pirmā puse).